Een nieuw jaar, een nieuw begin

 In Tips voor coaching

Een nieuw jaar, een nieuw begin

Goede voornemens? Vol enthousiasme en goede hoop heb je je goede voornemens opgesteld, maar na een paar dagen of een paar weken verval je weer in je oude patronen… Misschien ben je zelfs zo gefrustreerd geraakt dat je niet eens aan goede voornemens bent begonnen. Want wat heeft het voor nut als je nu al weet dat je ze toch niet volhoudt? Maar er is hoop! Met deze tips hou je je goede voornemens voor 2017 wél goed vol!

Hebben jullie het ook gezien? De winkels liggen vol met afslankpillen, superfoods, foodprocessors, sapcentrifuges, yoga-matjes, sportschoenen, fietsbroeken, kettlebells en andere producten die ons kunnen helpen onze goede voornemens uit te voeren. En wat heb jij met Nieuwjaar uitgesproken wat je goede voornemens zijn voor 2017? Wil je afvallen, meer tijd en ruimte voor jezelf, meer bewegen, vaker mediteren, zichtbaarder worden met je bedrijf?

Hoe komt het dat we goede voornemens niet volhouden?

Dat komt omdat onze voornemens meestal niet specifiek zijn en we niet bedacht hebben hoe we het precies gaan aanpakken. Als het even tegenzit en we toegeven aan de dagelijkse verleidingen, geven we onszelf enorm op onze kop en zitten we vol zelfverwijt. En tegen jezelf zeggen dat je niet sterk genoeg bent, kan al aanleiding zijn voor terugval.

En hoe dan wél?

Het is geweldig dat je een besluit genomen hebt om je goede voornemens te laten uitkomen. Je wilt in actie komen en bent daartoe bereid. Ook heb je jouw voornemens waarschijnlijk uitgesproken en dus gedeeld met anderen.

Wat je verder kunt doen:

  1. Schrijf je voornemens ook op en visualiseer hoe het is als je voornemens zijn uitgekomen. Zorg ervoor dat je een voorwerp of plaatje hebt wat je voornemen en de uitkomst ervan symboliseert.
  2. Maak een plan om de kloof tussen fantasie en realiteit te overbruggen. Dus een vertaling van je voornemens in concrete deelactiviteiten; wat ga je doen, wanneer, waar en met wie? Neem je concrete voornemens op in je agenda. Bijvoorbeeld 3 keer avonds na het werk hardlopen op maandag, woensdag en vrijdag.
  3. Breng ook je obstakels in beeld en maak een ‘ als-dan- plan’. Wat doe ik als het ‘s avonds regent of mijn partner niet op die momenten voor de kinderen kan zorgen. Want ja…. Er zijn ook tegenslagen en verleidingen te overwinnen. Een als-dan- plan uitvoeren is vooral belangrijk bij voornemens waarbij je iets NIET wilt doen, zoals niet meer snacken, roken, facebooken. Voor dit soort situaties moet je een plan hebben voor wat je wél gaat doen: “op het feestje eet ik komkommer, in de kantine neem ik een salade in plaats van een kroket. Dit is dé methode om ons kinderlijke ‘ ik-wil- het-nu stemmetje ‘te overwinnen.
  4. Stap 4 is dat je blijft denken aan je doel en waaróm je het wilt. Blijf erin geloven. Dat geeft direct een goed gevoel. Ik had een lijstje met persoonlijke mantra’s aan de spiegel hangen. Je voelt je goed omdat je geen kroket eet of omdat je aan het hardlopen bent, want je weet waarvoor je het doet, of juist laat.
  5. Beloon jezelf voor het volhouden. Zo blijf je focussen op het positieve. Bedenk nu alvast hoe en wanneer je jezelf gaat belonen. En dat kan ook tussentijds.

Elke week, maand dat je je voornemen uitvoert is er één.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

10 basic tips voor een goed coachgesprek deze 10 basis tips kun je goed gebruiken als basis voor elk goed coachgesprekmeditatie en coaching